curtain wall

نمای کرتین وال

نمای ساختمان‌ها یکی از بخش‌های ساختمان است که سازندگان به آن توجه ویژه‌ای دارند. همواره برای بهبود و زیبا سازی نمای ساختمان به دنبال طراحی و استفاده از مصالح به روزتری هستند. علاوه بر زیبایی ساختمان موارد دیگری مانند موقعیت جغرافیایی ساختمان، آب و هوای منطقه ای که ساختمان در آن احداث شده است، تعداد طبقات ساختمان و میزان بودجه کارفرمایان از عواملی هستند که بر طراحی نمای ساختمان‌ها اثر گذار است.
نمای کرتین وال یکی از نماهای مدرن و شیشه ای است که طرفداران خاص خود را دارد. در این مقاله که نوسط کارشناسان یاشیل در تهیه شده است، قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

نمای کرتین وال (نمای لامل) چیست؟

نمای کرتین وال که به آن نمای لامل نیز گفته می‌شود نوعی نمای شیشه ای است که حتما در شهر نمونه‌های زیادی از آن را دیده‌اید. به دلیل اینکه شیشه‌های زیادی در این سبک از نماسازی ساختمان استفاده شده است. ممکن است این مورد به ذهن بیاید که این نما فشار زیادی به ساختمان وارد می‌کند. اما در واقع این نما طوری طراحی شده است که ساختار کاملا خود ایستا دارد و هیچ فشار اضافه ای از سمت شیشه‌های این سازه به کل ساختمان وارد نمی‌شود.
در واقع نمای کرتین وال یک سازه مجزا است و به کمک پروفیل‌های آلومینیومی، فریم‌هایی به صورت افقی و عمودی برای آن ساخته شده است. به این فریم‌های آلومینیومی لامل گفته می‌شود. در واقع این فریم‌های آلومینیومی طوری طراحی شده است که از بدنه اصلی ساختمان جدا باشد و می‌تواند فشار کلیه شیشه‎‌های به کار رفته در آن را حمل کند.
به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که کرتین مانند یک پرده شیشه ای است که سرتاسر دیوار بیرونی ساختمان را می‌پوشاند. علت نام گذاری هم همین است. زیرا لغت کرتین (Curtain) در زبان انگلیسی به معنای پرده است.

مطلب مرتبط: پارتیشن شیشه ای در چه مکان‌هایی استفاده می‌شود؟

معرفی انواع نمای کرتین وال

سیستم نمای کرتین وال دارای ساختار متفاوتی است. این تفاوت در نحوه اجرای لامل‌ها، فضای بین آنها و طریقه فیکس کردن شیشه‌ها به فریم آلومینیومی است. این تفاوت در نحوه کنار هم قرار دادن شیشه‌ها باعث ایجاد تفاوت در نوع کرتین وال می‌شود. در این قسمت به انواع کرتین وال که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود اشاره می‌کنیم.

کرتین وال بدون فریم (Frameless)

این نوع تقریبا سطح یک نواختی دارد و از فریم آلومینیومی چیزی در ظاهر آن مشخص نیست. برای کنار هم قرار دادن شیشه‌ها در کنار هم از نوعی چسب به نام استراکچرال استفاده می‌شود. با این کار در فضای بین لامل‌ها شیشه‌ها تثبیت می‌شود و در نهایت در کلاف آلومینیومی قرار می‌گیرد.

نمای کرتین وال از نوع درپوش دار یا فیس کپ (face cap)

در این نوع، لامل‌ها به شکل افقی و عمودی کنار هم قرار می‌گیرند و شیشه‌ها در بین این فریم‌ها قرار می‌گیرد.در نهایت درپوش‌هایی در شکل‌ها و رنگ‌ها متنوع که دارای طول و عمق متفاوتی هستند بر روی لامل‌ها نصب می‌شود.

نمای کرتنوال

مدل سمی فریم لس (semi frameless)

این مدل که به معنی نیمه فریم لس است، در واقع چیزی بین مدل بدون فریم و نوع درپوش دار است. برای این مدل در یکی از جهات مثلا فقط عمودی یا فقط افقی از فریم درپوش دار استفاده می‌شود و جهت دیگر را با کمک چسب تثبیت می‌کنند. همین باعث ایجاد طراحی خاص در نمای ظاهری این نوع کرتین وال می‌شود.

کرتین وال مدل یو چنل (U channel)

این مدل نیز مشابه مدل بدون فریم است. با این تفاوت که از کلاف آلومینیومی برای دور شیشه استفاده نمی‌شود. برای نگهداری شیشه‌ها از قطعاتی به نام اسپیسر استفاده می‌شود که به صورت پازل کنار هم قرار می‌گیرد و در بین این قطعات با استفاده از چسب، شیشه‌ها کاملا کنار هم فیکس می‌شود. ساختار نهایی کار در نهایت به شکل فریم لس است اما قیمت تمام شده کار در نهایت پایین خواهد بود.

مزایای استفاده از نمای کرتین وال

شاید برایتان سوال پیش بیاید با توجه به اینکه نماهای مختلف دیگری که می‌توان از آن‌ها برای زیباسازی فضا استفاده کرد، چرا طرفداران نمای کرتین وال تا این حد زیاد هستند و این نما و متریال شیشه را ترجیح می‌دهند. در این بخش مزایایی که این نوع نما دارد را بررسی می‌کنیم.

  • عایق بندی این نما به حدی خوب است که باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود.
  •  از آنجایی که یک ساختار کاملا ایستا دارد، وزن مرده ساختمان بسیار کاهش می‌یابد و مانند سنگ و سایر متریالی که برای نما استفاده می‌شود وزن خاصی به ساختمان اضافه نمی‌کند.
  •  در طول روز می‌توان به خوبی از نور خورشید استفاده کرد.
  •  سرعت اجرای این نما بسیار بالا است.
  • نمای شیشه ای کرتین وال را می‌توان با سایر پوشش‌ها ترکیب کرد.
  • نگهداری و هزینه مراقبت از این نما بسیار پایین است.
  • امنیت این نما در برابر سرقت بالا است.
  • در برابر طوفان و زمین لرزه، آتش سوزی و حرارت بالا مقاومت خوبی دارد.
  •  می‌توان از شیشه‌های دو یا چند جداره استفاده کرد.
  •  شیشه‌هایی با رنگ‌های مختلف می‌توان برای آن استفاده کرد.
  •  در عین این حال که نمای بسیار شیک و مجللی به ساختمان می‌دهد اما قیمت تمام شده آن بسیار به صرفه است.

نحوه اجرا و نصب کرتین وال

نصب و اجرای کرتین وال باید حتما توسط تکنسین متخصص این کار انجام شود. در صورتی که در نصب و عایق بندی شیشه‌ها در این نما کوچک‌ترین مشکلی پیش بیاید ممکن است باعث شود مشکلات زیادی بعد از اتمام کار به وجود بیاید. ساده‌ترین مشکل این است که ممکن است باد و هوا از بیرون وارد ساختمان شود و یا باعث هدر رفت انرژی داخل ساختمان شود. و علاوه بر این ممکن است مشکلات جدی‌تر رخ دهد و منجر به بروز خسارات جبران ناپذیری شود.
بنابراین نصب و اجرای این نوع نما کار سختی است و پیچیدگی خاص خود را دارد. بنابراین باید حتما توسط متخصص این کار انجام شود. در صورت به کارگیری افراد متخصص، این کار به سرعت و دقت بالایی انجام می‌شود. شما می‌توانید در صورت نیاز از متخصصان یاشیل در در این زمینه کمک بگیرید.

قیمت و هزینه تمام شده طراحی و اجرای نمای کرتین وال چقدر است؟

هزینه اجرای این نما به مواردی مانند مساحت نمای خارجی، ارتفاع و تعداد طبقات ساختمان بستگی دارد. همچنین موارد دیگر مانند متریال استفاده شده، نوع شیشه، طراحی‌های خاص نیز موارد دیگر تاثیر گذار در هزینه نهایی کار است. برای اطلاع دقیق از قیمت تمام شده می‌توانید با کارشناسان ما در یاشیل در، تولید کننده و مجری انواع درب اتوماتیک و نرده شیشه ای با بالاترین کیفیت و تضمین 100%، مشورت کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «نمای کرتین وال»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×