شیشه ضد گلوله

شیشه ضد گلوله

شیشه ضد گلوله نوعی شیشه است که برای مقاومت در برابر گلوله طراحی شده است. این شیشه از لایه های متعدد شیشه و مواد دیگری مانند پلاستیک یا فلز ساخته شده است که انرژی ضربه گلوله را جذب و پراکنده می کند.

شیشه ضد گلوله در انواع مختلفی موجود است که هر یک مقاومت متفاوتی در برابر گلوله دارند. مقاومت شیشه ضد گلوله با درجه بندی NIJ تعیین می شود. درجه بندی NIJ از 0 تا III+ است. شیشه ضد گلوله با درجه NIJ 0 در برابر گلوله های کم قدرت مقاومت می کند. شیشه ضد گلوله با درجه NIJ III+ در برابر گلوله های قدرتمند مانند گلوله های تفنگ تهاجمی مقاومت می کند.

شیشه ضد گلوله چیست؟

در نگاه اول شیشه ضد گلوله کاملا شبیه شیشه‌های معمولی است. ولی در عمل این گونه نیست زیرا شیشه‌های معمولی در هنگام برخورد گلوله به آن شکسته و خرد می شوند. در تکنولوژی ساخت این محصول روش‌های مختلفی توسط شرکت‌های تولید کننده به کار می رود. اما به طور معمول این شیشه‌ها با استفاده از روشی به نام لایه سازی ساخته می شوند.

برای تهیه این شیشه از یک نوع پلاستیک سخت به نام پلی کربنات در عمل لایه سازی و بین لایه های شیشه استفاده می شود. از این رو معمولا شیشه ضد گلوله از شیشه معمولی ضخیم تر می باشد. شیشه ضد گلوله شیشه مقاوم در برابر گلوله است. در اثر برخورد ضربه به محصول، مواد پلاستیکی فشار ناشی از گلوله را جذب و آن را روی سطح شیشه پخش می‌کند. در این مطلب از یاشیل در با ما همراه باشید.

انواع شیشه ضدگلوله

انواع شیشه ضد گلوله به صورت کریستال و غیر کریستال می باشد. این شیشه در طلا فروشی ها، با شیشه ضد گلوله موجود در صرافی ها و اماکن پولی ومالی متفاوت هستند. برای تولید شیشه ضد گلوله مخصوص طلا فروشی ها از شیشه های کریستال با ضخامت های متفاوت در شیشه های میانی استفاده می شود. این نوع محصول مورد تایید نیروی انتظامی و بیشتر طراح های امنیتی و طراح های دکوراسیون داخلی است.

برای اماکن پولی و مالی مانند بانک ها و صرافی ها به جای شیشه ضد گلوله کریستال، از نوع شیشه غیر کریستال (کلییر شفاف) و غیر کریستال (با تونالیته رنگ سبز) استفاده می شود. هر دو نوع این محصول کریستال یا غیر کریستال استاندارد ضد گلوله بودن، ایمنی مورد نظر و مورد تایید اداره اماکن و نیروی انتظامی کشور را دارند. در هنگام خرید این محصول حتما به کیفیت و نوع طلق PVB این شیشه ها دقت کنید.

پیشنهاد مطالعه: نرده شیشه ای در دکوراسیون ویلا

مشاوران ما در یاشیل در در زمینه نرده شیشه ای با داشتن تجربه و دانش کافی، شما را در هرزمینه ای راهنمایی می کنند برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره رایگان، با ما تماس بگیرید.

مقایسه انواع شیشه ضد گلوله

نوع دیگری از این محصول تقلبی است با نوعی طلق به نام EVA که تفاوت بسیاری با طلق PVB دارد. این محصول با روی هم قرار دادن چند لایه شیشه و لمینت کردن آن ها با چند لایه از این نوع طلق به عنوان شیشه ضد گلوله به مصرف کنندگان از جمله طلافروشی ها و صرافی ها ارائه می شود. در کل این نوع شیشه ضد گلوله با قرار دادن چند لایه شیشه روی هم توسط طلق های نامرغوب و با ضخامت های کم لمینیت می شوند.

در دید بسیاری از مصرف کنندگان به اشتباه این نوع شیشه ها ضد گلوله هستند. شاید در ظاهر شیشه‌های ضد گلوله شبیه شیشه های معمولی باشند ولی در واقع تفاوت های بسیاری در ساختار آن ها وجود دارد. شیشه های معمولی با برخورد گلوله به سرعت درهم می شکنند ولی شیشه های ضد گلوله مانع از عبور گلوله می شوند.

قیمت شیشه ضد گلوله

کاربرد شیشه ضدگلوله

انواع مختلفی از این محصول در اندازه ها و طرح های مختلف تولید می شوند که هریک از آن ها می توانند در مکان های گوناگون کاربردهای متفاوتی داشته باشند. برای مثال بیشتر شیشه هایی که در باجه های بانک و صرافی در مقابل کارمندان است، برای ایجاد امنیت از نوع شیشه ضد گلوله می باشند این شیشه به افزایش امنیت و محافظت از افراد و دارایی ها کمک می کند.

همچنین طلافروشی‌ها به‌ عنوان مکانی برای خرید و فروش طلا و اجناس قیمتی همواره نیاز به بیشترین مراقبت و تأمین امنیت را دارند. بنابراین طلا فروشان برای ایجاد امنیت اجناس خود در برابر سارقان از این محصول استفاده می کنند. از دیگر کاربردهای این محصول در خودروها است. امروز به دلیل وجود خطرات ناشی از تصادفات و اقدام سارقان به سرقت از خودروها می‌توان برای تأمین امنیت خودرو از شیشه ضد گلوله با مقاومت بالا استفاده کرد.

هم‌چنین بخوانید: نمای کرتین وال

شیشه ضد گلوله 

تاریخچه شیشه ضد ضربه

این نوع شیشه کاربردی در سال 1878 میلادی، توسط هنرمند و دانشمند فرانسوری، ادوارد بندیکتوس (Édouard Bénédictus) به وجود آمد. این اختراع نیز مانند بسیاری از اختراعات بزرگ، ناشی از یک اتفاق بوده است یعنی هنگامی که یک بطری شیشه ای بر اثر اصابت بر زمین ترک برنداشت. این دانشمند بر روی آن تحقیق کرده و نخستین شیشه ضد گلوله با لایه سلولید بین لایه های شیشه، اختراع شد. در سال ۱۹۰۹ میلادی ثبت گردید. سایر پلاستیک ها نیز مورد آزمایش قرار گرفتند. اما ایده استفاده از polyvinyl در شیشه‌های چند لایه در سال ۱۹۳۶ توسط Earl Fix از شرکت Pittsburgh Plate Glass مطرح گردید. مشخص شد که این ماده دارای ویژگی های بسیار مطلوبی از نظر ایمنی است و استفاده از آن جهانی شد.

ویژگی های شیشه نشکن

  • طول عمر بسیار زیاد بدون کدر شدن
  • لایه ای پی وی بی بدون رنگ و دارای شفافیت بالا
  • قابلیت تولید در طرح ها و ابعاد مختلف و همچنین مدل های صاف و خم
  • کیفیت دید خوب و عدم وجود انحنا و موج روی سطح آن
شیشه ضد گلوله

نکات کلیدی در مورد شیشه ضد گلوله

امروزه در بازار رقابتی با توجه به نحوه تولید متفاوت شیشه ضد گلوله به هر شیشه ای نمی توان عنوان ضد گلوله داد. در فرایند طبیعی و خاص تولیداین محصول باید اصول و روش های مهمی رعایت شود تا بتوان در نهایت به محصول خروجی شیشه ضد گلوله گفته شود. این محصول مقاومت زیادی در برابر پرتاب اجسام سنگین دارد و این مقاومت به دلیل وجود لایه PVB در آن است. همچنین این شیشه در شرایط زلزله ایمن است.

این شیشه ها در شرایط زلزله ممکن است بشکنند ولی در قاب پنجره باقی مانده و آسیبی به ساکنان وارد نمی کنند. با توجه به لایه‌ لایه بودن شیشه ضد گلوله، با برخورد گلوله سرعت آن کاهش پیدا کرده و فرآیند تخریب را به تعویق می ‌اندازد. تولید این شیشه به صورت شیشه‌ های چند لایه است و برای بالا بردن مقاومت و کارآیی در بین لایه های شیشه از مواد PVB استفاده می شود.

نتیجه گیری

این محصول که از شیشه و پلاستیک ساخته شده است که در برابر ضربه و فشار مقاومت بالایی دارد. پلاستیک بکار رفته در این شیشه از لایه نرم تشکیل شده است، طوری که می تواند به جای شکسته شدن و تغییر شکل دادن انعطاف‌پذیر باشد. مواد استفاده شده در ساختار این محصول باید در همه سطوح آن به صورت یکسان باشد تا در اثر افزایش تعداد لایه‌ها شفافیت خود را از دست ندهد. شیشه ضد گلوله لمینت در برابر گلوله بسیار مقاوم ساخته شده اند. با افزایش تعداد لایه ها درجه حفاظت آن‌ها بالاتر می رود. در هنگام شلیک گلوله لایه شیشه بیرونی سوراخ می شود. گلوله به لایه‌ی پلیمری برخورد کرده و در سطح لایه به سرعت پخش می شود. بنابراین گلوله از آخرین لایه خارج نشده زیرا ضخامت آن، مقاومت شیشه در برابر گلوله را بالا می برد.

باید دقت کافی در هنگام خرید این محصول داشته باشید زیرا نمونه های تقلبی این شیشه ها در بازار زیاد است. قیمت این محصول به عواملی مانند ضخامت شیشه، تعداد لایه‌های شیشه، تعداد لایه‌های پلی کربناتی بین شیشه ها، رنگ شیشه، نوع شیشه و ابعاد شیشه بستگی دارد.این محصول را می‌توان در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف تولید کرد. رنگ این شیشه ها بر اساس نیاز و سلیقه شما می تواند متفاوت باشد. این محصول را می توان در مکان‌هایی مانند بانک‌ها، صرافی‌ها، جواهرفروشی‌ها استفاده کرد.

1 دیدگاه دربارهٔ «شیشه ضد گلوله»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×