شیشه های ساختمانی

شیشه های ساختمانی

شیشه های ساختمانی چست؟

در هنگام انتخاب شیشه های ساختمانی باید عواملی مانند عایق صوتی، عایق حرارتی، نما و زیبایی بصری، استحکام، امنیت در نظر گرفته شود. به طور معمول در تمامی ساختمان ها شیشه به کار رفته و از شیشه ها به عنوان یک متریال اصلی استفاده می کنند. بنابراین در امر ساخت و ساز شیشه بسیار پرکاربرد است. طراحان معمار شیشه ساختمانی را به عنوان یک متریال ضروری و قدرتمند می دانند.

انواع  این شیشه ها با توجه به نوع کاربرد آن ها انتخاب می شوند. این شیشه ها در قسمت های مختلف ساختمان مانند در، دیوار، پنجره، سقف به کار می روند. با ترکیب سه ماده آهک، سیلیس و کربنات سدیم شیشه عادی تولید می شود. در مراحل بعدی با حرارت دادن شیشه در کوره و افزون مواد افزودنی به آن انواع مختلف شیشه ها را تولید می کنند. در این حالت شیشه های عادی سخت، ترد، شفاف و نورگذر شده  و سختی آن تا حدود  6 تا 7 بالا می رود. انواع شیشه های  ساختمانی با توجه به مراحل مختلف ساخت و تولید آن ها ویژگی های متفاوتی دارند که در این مقاله از یاشیل در به آن میپردازیم.

انواع شیشه های ساختمانی

یکی از مصالح ساختمانی پرکابرد شیشه است که در کنار دیگر مصالح در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. شفافیت این متریال بسیار بالاست به گونه ای که می تواند نور را از خود عبور دهد. در حالت معمول ساختار مولکولی شیشه نامظم است، در دمای بالا به صورت مایع درآمده و قابلیت شکل گیری دارد. از جمله ویژگی های شیشه مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و مواد شیمیایی مانند اسیدها و بازها است.

امروزه طراحان و معماران برای خلق جلوه ای بی نظیر و متفاوت در ساختمان، شیشه را در کنار سایر متریال ها استفاده می کنند. شیشه برای مصارف گوناگون مانند ساخت نرده شیشه ای ، درب، پنجره و اشیاء تزئینی کاربرد دارد. در بازارانواع این شیشه هابا قابلیت های متمایز و کیفیت های بالا عرضه می شود.  این شیشه ها از مواد اولیه مانند سنگ آهک، سیلیس و کربنات دو سود تولید می شوند. از تثبیت کننده هایی نظیراکسیدهای دو ظرفیتی باریم، منیزیم، کلسیم، سرب و روی برای افزایش مقاومت شیشه های ساختمانی در برابر تغییرات مختلف آب و هوایی استفاده می کنند.

شیشه ساختمانی

مقایسه شیشه دوجداره و شیشه نشکن

شیشه دوجداره: این شیشه از دو جداره شیشه به موازات هم تشکیل شده است که فاصله بین آن ها با هوا یا مواد خشک کننده پر شده است. این شیشه عایق خوبی در برابر انتقال صوت و هوا است، با استفاده از شیشه دوجداره می توان دمای اتاق را در حد تعادل نگه داشت. در مکان های مختلف شیشه دوجداره کاربرد دارد و هوای محیط را به دلیل عدم انتقال گرما و سرما در حد مطلوب حفظ می کند.

شیشه نشکن: این شیشه از دو تا سه لایه شیشه که تحت فشار و حرارت با استفاده از نایلون شفاف بهم چسبیده اند ساخته شده است. شیشه نشکن برخلاف شیشه های معمولی پس از خرد شدن به اطراف پراکنده نمی شود. زیرا لایه نایلونی بین لایه های آن مانع از پخش شدن تکه های شیشه می شود. معمولا این نوع شیشه برای شیشه خودروها و ویترین مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعه بیشتر: پنجره دو جداره

کاربرد شیشه های ساختمانی

دردهه های اخیر استفاده از شیشه‌ در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه طراحان و معماران قرارگرفته است. تقاضای بالای شیشه‌های دکوراتیو بیشتر برای زیبایی، سبکی، تنوع، نصب آسان و امکان ایجاد طرح های خاص و بدیع آن ها است. شیشه‌ های تزیینی مجموعه متنوعی از شیشه های نمایشی و زیبایی است که درانواع رنگ ها و طرح ها با روش های مختلفی تولید می شوند. از شیشه های ساختمانی متناسب با نوع، طرح و رنگ آن ها در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می کنند.

شیشه با داشتن  قابلیت های بالا، در حوزه معماری و طراحی کاربرد روز افزونی پیدا کرده است. انواع شیشه های ساختمانی به صورت شفاف، مات، رنگی، ساده، دوجداره، ایمنی، سکوریت، جاذب حرارت، نیمه شفاف وغیره تولید می شوند. برای انتخاب مناسب شیشه ساختمانی باید مواردی مانند عایق صوتی، عایق حرارتی، نما و زیبایی بصری، استحکام، امنیت را در نظرگرفت. با توجه به درجه اهمیت هر کدام از این معیارها باید انواع شیشه ساختمانی مورد نیاز برای ساختمان انتخاب شود.

نکات کلیدی در مورد شیشه های ساختمانی

با توجه به تنوع تولید شیشه های ساختمانی شاهد بازارهای نامحدودی در استفاده از آن هستیم. از مهم ترین مخاطبین انتخاب شیشه های ساختمانی صنعت معماری ساختمان است. از این  شیشه ها برای ساخت درب و پنجره درساختمان سازی استفاده می شود. امروزه در زمینه ساخت شیشه روش های متعددی ابداع شده است. با این حال ذوب کردن مواد اولیه و مخلوط کردن آن در کوره برای بدست آوردن خمیر شیشه معمول ترین روش در صنعت ساخت شیشه می باشد. با توجه به افزایش انواع شیشه های مختلف تشخیص شیشه مناسب برای ساخت و ساز، کاری نسبتا سخت شده است. شناخت انواع شیشه های ساختمانی، قابلیت ها و کاربردهای آن ها نقش مهمی را در استفاده بهینه از این ماده دارد.

نتیجه گیری

مدت ها پیش از شیشه به دلیل زیبایی آن برای طراحی داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شده است. با پیشرفت معماری از مواد جدید برای بوجود آوردن دکوراسیون های مدرن استفاده می شود.  این شیشه  از جمله مواد کاربردی است که در تمامی دوره های رشد معماری توانسته جایگاه خود را حفظ کند. استفاده مداوم از شیشه در فضای داخل و خارج ساختمان ها دلیل جایگاه ویژه کاربرد شیشه در معماری است. یکی از پرکاربرد ترین متریال ها در ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی شیشه می باشد.

شیشه های ساختمانی نقش مهمی درعایق صوتی و حرارتی بودن، استفاده برای نما سازی، امنیت و استحکام و موارد گسترده دیگر دارد. از شیشه های ساختمانی می توان برای زیبایی نمای ساختمان و ایمنی آن استفاده کرد. نمای شیشه ای در ساخنمان مقاومت و استحکام بالایی دارد و امکان استفاده از نور طبیعی را با وجود دور نگه داشتن فضای داخلی از گرما و سرما  فراهم می‌کند. دوام نمای شیشه ای در ساختمان طولانی مدت است و با استفاده از آن به عایق‌بندی حرارتی و صوتی مجزا نیازی نمی باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×